Kiedy jest konieczna wymiana opon w wózkach widłowych?
Bezpieczne użytkowanie wózka widłowego zależy nie tylko od ogólnej sprawności technicznej samego pojazdu, ale również prawidłowo dobranego, solidnego i pozbawionego jakichkolwiek uszkodzeń ogumienia. Opony w znacznym stopniu odpowiadają za dostosowanie do podłoża i zapewnienie stabilności całego pojazdu wraz z ładunkiem. Niestety jak każdy inny element w wózku widłowym mają określoną żywotność i są narażone na różnorodne uszkodzenia. Dlatego bardzo ważne jest, aby na bieżąco kontrolować stan ogumienia i wymieniać opony w wózkach widłowych, gdy tylko zachodzi taka konieczność.
Wymiana opon w wózkach widłowych a normy prawne
Szczegółowe wytyczne dotyczące eksploatacji wózków widłowych znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dn. 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 roku, Nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami). Tam też określone są wymagania co do ogumienia stosowanego w tych pojazdach.
Każdy wózek widłowy wykorzystywany w przedsiębiorstwie podlega Dozorowi Technicznemu. Obowiązkiem właścicieli jest poddawanie pojazdów stosownym badaniom przeprowadzanym przez Inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego. W ramach kontroli technicznej brane jest pod uwagę również ogumienie, które musi być w pełni sprawne, aby uzyskać od inspektora UDT pozwolenie na dalszą eksploatację pojazdu.
Zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi wózek widłowy nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki świadczą o zużyciu bieżnika. Z kolei w przypadku opon, które nie posiadają takich wskaźników, głębokość rzeźby bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. W oponach nie mogą też występować pęknięcia odsłaniające lub naruszające osnowę.
Kiedy trzeba wymienić oponę na nową?
Istnieje wiele objawów, które jednoznacznie wskazują na to, że ogumienie w wózku widłowym wymaga pilnej wymiany. Opony muszą być wymienione na nowe, w przypadku m.in.:
- nadmiernego zużycia opony, czyli kiedy głębokość rzeźby bieżnika przekracza 16 mm;
- odklejanie czy rozwarstwianie się bieżnika od reszty opony (opony superelastyczne);
- przecięcia lub wystawania drutów (w oponach superelastycznych)
- pęknięcia w oponie (opony pneumatyczne);
- wybrzuszenia lub pojawiającego się płótna (w oponie pneumatycznej);
- uszkodzenia boków opony lub wybrzuszenia na boku (opony pneumatyczne).
Warto też pomyśleć o wymianie opon w przypadku, gdy zmienia się charakter pracy wózka widłowego.